Wednesday 11 April 2012

- SAKIT PERGELANGAN TANGGAN & PROLOTHERAPY

SAKIT PERGELANGAN TANGAN AKAN DI DIAGNOSA SEBAGAI CARPAL TURNEL SYNDROME??

Banyak orang hanya tahun tentang 'Carpal tunel syndrome' (CTS) sahaja. Asal sakit pergelangan tangan CTS akan mendapat nama. Kalau orang biasa tidak jadi masalah ini yang menyedehkan doktor ataupun pakar-pakar doktor juga mempunyai mentaliti yang sama!, sedangkan banyak struktur dan lain-lain tisu di pergelangan tangan yang boleh menyebabkan kesakitan.

Kecederaan kepada mana-mana tendon, ligament, fascia dan jaringan fiber disekitar sendi tangan boleh menyebabkan kesakitan yang kronik

Sakit dan rasa kebas-kebas (numbness) di pergelangan tangan adalah symptom yang menunjukkan adanya berlaku nya himpitan saraf dipergelangan tanggan dan ini di panggil 'carpal tunnel syndrome'.

Masalah 'tenis elbow' dan 'golfer elbow' ataupun 'lacuna ligament' sprain di siku juga boleh memberikan symptom sakit tangan, lemah tangan dan juga kebas-kebas. Jadi banyak juga kes-kes yang telah di diagnosa CTS dan di cadang untuk pembedahan dapat diselesaikan dengan mudah dengan rawatan prolotherapy di sendi siku sahaja.

No comments:

Post a Comment