Wednesday, 11 April 2012

- SAKIT LUTUT & PROLOTHERAPY

SAKIT LUTUT adalah arthritis yang paling kerap dialami oleh masyarakat kita. Ramai yang tertanya-tanya kenapa mereka mendapat sakit lutut. Ada yang menyangka mungkin kerana faktor genetik kerana arwah emaknya dulu menderita sakit lutut juga. Ramai yang maseh tercari-cari penawarnya setelah bertahun-tahun menderita sakit lutut. Berurut adalah perkara yang paling lazim dilakukan apabila orang mengalami sakit lutut. Ramai yang telah pergi banyak tempat untuk  berurut, berbomoh, rawatan 'Sinseh' dan termasuk juga bedah 'Batin' tetapi sakit lutut tidak juga berkurangan, malah sebilang tahun semaking teruk.

Soal pergi ke Klinik Swasta, Klinik kerajaan, hospital swasta ataupun hospital kerajaan  memang sudah puas dan jemu dengan memakan ubat penahan sakit tetapi sakit lutut tetap semakin teruk. Berjumpa pakar doktor orthopaedic juga tidak mampu mengurangi atau membaik puleh sakit lutut malah rawatan tetap dengan ubat NSAID (penahan sakit).

Akhirnya penderita sakit lutut ini berkesudahan dengan 3 keputusan akhir. Kumpulan yang pertama adalah yang sudah kecewa dan menerima sahaja hakikat bahawa sakit lutut sebagai takdir untuk mereka. Yang pasti meraka ini telah berusaha semua cara-cara diatas tetapi tidak mahu melakukan pembedahan tukar lutut palsu. Mereka ini bertahan dengan memakan ubat penahan sakit sahaja dan biasanya juga mereka ini akan mengalami sakit gastrik juga sebagai kesan sampingan dari ubat penahan sakit tersebut.

Kumpulan kedua  adalah yang terperangkap dengan steroid. Ini sering terjadi apabila pergi keklinik-klinik swasta yang kurang bertanggungjawab dan pesakit lutut akan diberikan suntikan 'steroid' yang kuat seperti 'Diprospan'. Pesakit lutut akan berasa kuat dan lebih sehat untuk tempoh 3 ke 4 bulan dan selepas itu sakit bertambah kuat lagi. Setelah 3 ke 4 kali suntikan pasti keadaan pesakit akan mula berubah dengan berbagai komplikasi yang dipanggil 'Cushing Syndrome'. Ada juga sebahagian pesakit yang diberikan steroid oleh 'Sinseh' ataupun memakan ubat-ubat sakit lutut yang di jual dikedai-kedai cina ataupun ramai juga yang mengambil steroid melalui jamu-jamu tempatan atau dari Indonesia yang tiada kelulusan KKM. Kumpulan ini biasanya lebih malang dengan berbagai -bagai penderitaan seperti kencing manis dan darah tinggi yang  tidak terkawal dan sakit lutut yang lebih teruk.

Kumpulan ketiga adalah yang mampu dan bersetuju dengan pakar orthopaedic untuk pembedahan 'TKR' (Total Knee Replacement Therapy"). Biasanya mereka yang terlalu tua ataupun terlalu gemuk tidak sesuai untuk pembedahan TKR. Setelah  pembedahan mereka tidak boleh lagi membengkokan lutut mereka lebih dari 90 darjah . Ada juga kumpulan ini yang kurang bernasib baik dengan terpaksa menjalani pembedahan berulang 2 ke 3 kali kerana berbagai komplikasi seperti infeksi, screw terbuka/longgar, alat dislocated atau berbagai lagi alasan. Kos rawaatn TKR ini adalah mahal dan boleh mencecah RM 20 ribu ke RM 40 ribu untuk sebelah lutut. Kesakitan setelah TKR hanya akan diberi ubat penahan sakit juga.

Sebenar nya sakit lutut tidak seharusnya melalui atau sampai kepada salah satu daripada tiga kumpulan diatas sekiranya pemahaman punca sakit lutut, langkah-langkah pencegahan dan rawatan yang betul dapat dilakukan dari peringkat awal.

PUNCA SAKIT LUTUT

Punca asal kepada masalah sakit lutut adalah akibat dari 'kecederaan'. Kecederaan boleh berlaku kepada tisu-tisu disendi kita pada bila-bila masa sahaja terutama sekali sendi belakang dan sendi lutut kita yang sentiasa terpaksa menampung berat badan kita. Sebarang pergerakan dan aktibiti kita boleh menyebabkan  kecederaan kepada tissu-tisu fibers, fascia, tendon ataupun ligament di sendi. Kebanyakan kecederaan ini hanya melibatkan tisu-tisu diluar kapsul sendi sahaja. Hanya kecederaan yang terlalu kuat sahaja yang boleh mencederakan struktur di dalam kapsul sendi seperti cartilage, ACL, PCL dan  tulang-tulang diantara permukaan sendi.

Kecederaan tisu-tisu lutut diluar kapsul sendi yang minor ini tidak akan kelihatan dengan X-Ray ataupun dengan MRI. Pengambilan ubat penahan sakit yang diberi oleh semua doktor biasa ataupun pakar akan merencatkan proses pemulihan nya dan akhirnya inilah yang menyebabkan sakit lutut yang sedikit tadi  akan berterusan dan menjadi kronik.

PENCEGAHAN SAKIT LUTUT


Pencegahan sakit lutut dapat dilakukan dengan berbagai cara. Yang pertama sekali adalah mencegah dari berlakunya sebarang  kecederaan iaitu dengan berhati-hati dalam pergerakan dan aktibiti kita.  Untuk melakukan aktibiti lasak tertentu perlu memakai alat-alat pelindung keselamatan seperti 'knee guard' untuk berbasikal, 'knee protector' untuk bermain hoki dan bola. Pakaian yang bersesuaian dengan kerja atau aktibiti yang bakal dilakukan dapat membantu mencegah kepada kecederaan lutut. Contoh lain adalah 'Back support' adalah mustahak untuk mengangkat barang-barang berat. Cara melakukan kerja ataupun aktibiti yang betul sudah tentu dapat mencegah dari berlakunya sebarang kecederaan. Antara lain kasut yang direka khusus untuk berjogging sudah pasti dapat membantu menyerap hentakkan semasa berjogging dan mengurangi risiko kecederaan kepada lutut. Kasut untuk berlari, bermain tenis, bermain golf, berbasikal, mendaki gunung, bermain bola dan lain-lain adalah direka khusus untuk mengurangkan risiko kepada penggunanya.

Apakah yang harus anda lakukan apabila berlaku kecederaan kepada lutut yang biasanya di tunjukkan dengan rasa sakit di lutut? Kebanyakan daripada kita sedia maklum bahawa konsep asas untuk merawat sebarang kecederaan adalah 'RICE' iaitu 'R' adalah untut 'rest' bagi merehatkan ataupun mengurangkan pergerakan di tempat kecederaan, 'I' adalah sengkatan untuk 'ice' iaitu gunakan ice untuk mengurangkan kesakitan ditempat yang tercedera, 'C' adalah sengkatan 'compression' bagi menekan tempat yang tercedera supaya kurang bengkan dan perdarahan dan 'E' adalah 'elevation' iaitu mengangkat lebih tinggi tempat yang tercedera. Keselurohan konsept 'RICE' ini adalah bertujuan mengurangi proses inflammasi setempat  seperti 'Ice' akan merangsang 'vasoconstriction' dan pengecuttan saluran darah ini secara langsung mengurangi pengaliran darah dan oksigen ketempat yang tercedera. Konsep 'RICE' ini hanya sesuai untuk kecederaan biasa yang tidak melibatkan kepada tisu-tisu ligament, tendon, fibers dan  fascia. Ini diterukkan lagi dengan pengambilan ubat 'NSAID' iaitu 'Non Steroidal Anti Inflammatory'. Proses 'MEAT' dan 'NSAID' akan mengurangkan aliran darah dan meminimakan proses inflammasi ditempat yang tercedera sehinggakan tisu-tisu ligament, tendon, fibers dan fascia yang cedera tidak dapat puleh sepenuhnya dan akan sakit berterusan.

Kecederaan yang melibatkan sendi adalah lebih sesuai digunakan konsep 'MEAT' iaitu 'Movement Exercise Analgesic Treatment'. Dalam hal ini sendi yang cedera perlu digerakkan dan dibantu dengan senaman sendi tertentu serta mengambil ubat-ubat analgesic saja seperti papase dan mendapatkan rawatan spesific untuk kecederaan tersebut. Konsep 'MEAT' adalah untuk merangsang dan menggalakkan proses inflamasi setempat supaya darah dapat mengalir dengan lancar ketempat tercedera bagi membekalkan lebih banyak oksigen dan nutrisi serta mengalirkan bahan-bahan buangan keluar. Pergerakan sendi yang cedera adalah sangat mustahak sebab ligament di sendi tidak mempunyai sularan darah, mereka hanya mendapat bekalan oksigen dan nutrisi melalui proses ' sequestration' iaitu proses perahan yang berlaku semasa pergerakan sendi sahaja. Sebab itu lah lagi cepat Physiotherapy dilakukan lagi cepat pemulihan sendi berlaku.


RAWATAN KECEDERAAN SENDI

Rawatan yang betul adalah sebarang rawatan yang tidak menghalang atau menganggu proses pemulihan itu sendiri. Merehatkan sendi tercedera, menggunakan Ice, menggunakan bandages yang ketat dan mengambil ubat penahan sakit adalah tidak sesuai untuk kecederaan sendi. Physiotherapy atau berurut dengan betul adalah digalakkan secepatnya untuk kecederaan sendi. Rawatan yang tepat dan terbaik untuk sebarang kecederaan sendi adalah PROLOTHERAPY. Rawatan prolotherapy adalah selari dan bersesuaian dengan konsep 'MEAT' iaitu merangsang dan mengalakkan proses inflammasi setempat untuk kes-kes yang akut dan juga yang kronik.


No comments:

Post a Comment

Post a Comment