Wednesday 11 April 2012

- APAKAH RAWATAN PROLOTHERAPY?


Rawatan Prolotherapy adalah sebahagian dari kepakaran 'Musculo Skeletal Medicine'  yang khusus untuk merawat tisu-tisu ' muskulo-skeletal' yang terdiri daripada otot, ligament, tendon, tulang rawan dan jaringan-jaringan fibres. Rawatan Prolotherapy adalah suatu prosedur perubatan menggunakan kaedah suntikan untuk menyampaikan ubat prolotherapy tepat ketisu yang tidak sihat. 
Ianya amat sesuai digunakan untuk sebarang sakit sendi setempat yang akut ataupun yang kronik terutama sekali yang disebabkan oleh kecederaan biasa seperti terseliuh, back sprain dan lain-lain ataupun kecederaan semasa bersukan. Semua sakit sendi lutut, buku lali, sendi bahu , sendi siku ataupun sakit belakang adalah disebabkan oleh kecederaan tisu ligament/tendon/fibres setempat dan dengan mudah dapat dirawat dengan Prolotherapy tanpa perlu mengambil sebarang ubat penahan sakit.

Kebiasaan nya bila kita mengadu mengalami sakit di mana-mana sendi, doktor akan mengambil X-Ray dan melihat adakah sebarang kelainan kepada tulang dan juga permukaan tulang dibahagian sendi. Sekiranya tiada patah ataupun retak ditulang, doktor akan melihat dipermukaan sendi adakah 'osteophytes' terbentuk dan menilai jarak antara tulang disendi. Kalau tiada sebarang masalah diatas, doktor akan mengatakan X-Ray anda Normal dan cuba makan ubat penahan sakit saja.

Senario kedua apabila X-Ray menunjukkan ada 'osteophytes' ataupun jarak tulang sendi agak rapat doktor akan mengatakan ada terdapat 'degeneratives changes' dan diagnosa 'Osteoarthritis' di  beritahu kepada anda. Beliau juga akan memberi ubat yang sama kepada anda iaitu ubat penahan sakit (NSAID).

Jadi kalau anda lihat kedua-dua senario diatas iaitu sama ada X-Ray normal ataupun Abnormal ubat yang ada hanyalah 'penahan sakit'. Disamping itu rawatan sampingan yang akan ditawarkan adalah Physiotherapy. Seterusnya kalau anda maseh juga menderita sakit lutut maka doktor akan menawarkan suntikan 'gel Hyalarunic acid' kedalam sendi lutut walaupun anda maseh berumur 23 tahun. Hakikatnya mustahil gel lutut anda kekurangan dalam umur 23 tahun!  Suntikan gel ini agak mahal dan boleh mencecah sekitar  RM1500 ke RM3000 untuk satu belah lutut.

Suntikan gel kedalam sendi lutut memang dapat membantu mengurangkan sedikit sakit sendi bagi kes-kes 'osteoarthritis' yang teruk , ini hanya untuk sementara waktu sahaja sekitar 2 ke 4 bulan. Bagi kes-kes sakit lutut yang disebabkan oleh sprain atau strain tisu-tisu ligament, tendon atau fibers maka suntikan gel kedalam sendi langsung tidak akan mengurangkan rasa sakit!.

Seterusnya ada juga doktor-doktor yang tidak bertanggung jawab memberikan ubat steroid sama ada dalam bentuk pil ataupun memberikan suntikan di punggong setiap 3 ke 4 bulan sekali. Sememangnya pesakit akan merasa selesa, sehat dan kurang sakit sendi dengan cepat setelah mengambil steroid. Ini akan menyebabkan pesakit akan terus mengambil ubat steroid.
Akhirnya setelah 6 bulan ke setahun mengambil steroid, pesakit akan mengalami pelbagai komplikasi steroid yang dikenali sebagai 'Cushing Syndrome'. Antara contohnya  muka anda menjadi bulat (moon face), kulit menjadi nipis, kencing manis dan darah tinggi tidak terkawal dan buah pinggang rosak. Yang lebih terok adalah kerosakan dan pereputan yang lebih terok  akan berlaku kepada sendi tersebut iaitu 'Advanced osteoarthritis .

Sekiranya anda berjumpa doktor orthopaedik, beliau akan menawarkan 'arthroscopy' untuk melihat-lihat kedalam sendi lutut anda dan melakukan pembersehan ataupun membuang mana-mana tisu yang didapati tidak normal. Setelah arthroscopy anda akan diberikan ubat penahan sakit sekiranya anda maseh lagi mengalami kesakitan. Akhirnya anda akan ditawarkan pembedahan contoh nya  kalau sendi lutut adalah 'total knee replacement therapy'.

Konsep rawatan Prolotherapy adalah untuk merangsang proses inflamasi (peradangan) bagi mendapatkan pembaik puleh sepenuhnya ditisu-tisu yang rosak atau tercedera. Proses inflamasi  adalah suatu proses semulajadi untuk membaiki sebarang kecederaan ataupun kerosakan di mana-mana tisu yang tersedia didalam badan kita. Sebarang ubat yang menghalang proses inflamasi bermakna adalah cuba memberhentikan reaksi natural badan untuk membaiki dan mebaik puleh tisu yang rosak atau tercedera.

Jadi memang amat memeranjatkan kesemua doktor, doktor pakar dan juga pesakit-pesakit bahawa kita sebenar nya memerlukan proses inflamasi untuk membaik puleh sebarang kecederaan. Sukar bagi doktor untuk menerima hakikat fakta ini, maklum lah mereka telah diajarkan dan disogokkan dengan NSAID untuk sebarang kesakitan yang dialami oleh pesakit

Ubat penahan sakit atau dikenali sebagai ' NSAID' iaitu sengkatan kepada ' Non Steroidal Anti Inflammatory' adalah jelas sebagai ubat untuk memperlahankan ataupun memberhentikan proses natural inflamasi. Antara contoh ubat yang biasa digunakan sekarang adalah Acoxia, Celebrex, Mobic, Voltaren, Ponstan, Naproxen dan berbagai jenama lagi.

Penggunaan ubat penahan sakit (NSAID)  ini adalah jelas tidak sesuai untuk merawat sakit sendi atau 'Arthritis'. Ini adalah sebab utama kenapa hampir semua sakit sendi akut akan menjadi kronik dan akhirnya menyebabkan kerosakan kepada sendi yang dipanggil ' Osteoarthritis'.

Disamping tidak membantu membaik puleh tisu, ubat penahan sakit juga boleh menyebabkan berbagai komplikasi bila di ambil dalam jangka waktu yang lama. Antara komplikasi yang paling sering terjadi adalah masalah sakit Gastrik.


3 comments:

  1. Salam.. kat mane ye nak dptkan rawatan suntikan utk lutut ni ye..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Zalilah, saya baru je buat rawatan injection gel smlm. Cik Zalilah boleh request di hospital Columbia atau kpj. Sila dptkan konsultansi dr doktor pakar orthopaedic dulu. Sy buat di Columbia Asia Puchong. Boleh email saya jeezesmael@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Rawatan prolotherapy utk merangsang proses baik puleh dan ia berbeza sekali dgn rawatan suntikan gel yg hanya bertindak sebagas cushion sementara je tanpa merangsang sebarang proses membaik puleh. Sakit lutut biasa tidak akan hilang atau kurang untuk sementara waktu sahaja.alamat rawatan prolotherapy boleh dpt di www.prolotherapy.my

    ReplyDelete